wzmianka wzmianka
182
BLOG

Sumowanie miąższości pokładów węgla

wzmianka wzmianka Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

Wczoraj odkryłam, że pojęcie sumarycznej miąższości pokładów jest znane w górnictwie węglowym. Odkrycia tego dokonałam szukając informacji o miąższości pokładów węgla. Pierwszy znaleziony plik okazał się doskonałym źródłem wiedzy o tym, jak realizuje się, i to od dawna, to co postulowałam w notce o potrzebie dokumentowania tego co się dzieje w górnictwie węglowym. Mój postulat dotyczył obrazowania budowy geologicznej ze szczególnym uwzględnieniem graficznego pokazania wszystkich pokładów węgla. Oto fragment z mojej notki o Instytucie Narodowej Pamięci o Węglu:

Zanim zniweluje się do poziomu morza wszystko to, co było bazą bezpieczeństwa energetycznego Polski, trzeba dla potomnych zrobić doskonałą bazę archiwalną oraz wirtualną GZG, w której zostaną przedstawione wszystkie kopalnie zlikwidowane i czynne z wszystkimi pokładami węgla; z tymi które zostały wydobyte (fantomy) oraz tymi, które są udokumentowane i jeszcze nietknięte. Praca przy nowoczesnym projekcie likwidacji krajowego górnictwa węglowego może pokazać kierunki jego odnowy.

Moje wczorajsze znalezisko okazało się bardzo oszczędne w odniesieniu do danych o rozkładzie zasobów węgla w górotworze. Z lektury kilku fragmentów obszernej całości o nie istniejącej już KWK Morcinek wiem, że to co robiłam w ostatnich trzech notkach (Przekrój, nr 1 ; Przekrój, nr 2 oraz Przekrój i mapa sektorowa) może być przydatne, a nawet konieczne w tego typu opracowaniach. Jako geolog widzę ogrom pracy ludzi przy budowie kopalni, mogę zapoznać się z decyzjami a nawet fobiami władz centralnych na przestrzeni dziesięcioleci, nie wiedzę natomiast powodu amoku, w jaki popadają decydenci.

Nie widzę zasobów.

Są tam jakieś ogryzki danych o zasobach, ale ani jednego obrazka z geologią, pokładami węgla po który sięgano z takim trudem. Cytuję tekst/tytuł oraz całą tabelę zaczerpnięte ze strony Geologia złoża KWK Morcinek:

Szczegółowe dane złoża zawiera poniższa tabela:

image

Wyróżniłam w tabeli dane, o które się dopominam przedstawiane w formie map i przekrojów. Nie mając narzędzi specjalistycznych pokazałam, że nawet ogólnie dostępnymi programami da się wiele zrobić. Szkoli się obecnie tak dużo geologów, którzy mogą w likwidowanych instytutach pracujących "przy węglu" lub w proponowanym w mojej notce INPoW pokazać po jakie dobra sięgano w historii górnictwa węglowego, ile węgla wydobyto w Polsce i co nam jeszcze z zasobów pierwotnych zostało.

Warto zwrócić uwagę na temperatury złożowe panujące na poziomach 800 - 1100 m oraz na obecność metanu, praktycznie w całym profilu, zarówno w nadkładzie, jak i w karbonie. Czy wyrobiska służą ciepłownictwu? Czy metan wykorzystywano w przeszłości i obecnie? To mogą być tematy do dalszych poszukiwań i analiz.

wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka