wzmianka wzmianka
325
BLOG

Fotowoltaiki opis graficzny

wzmianka wzmianka Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 12

Tydzień poświęciłam na zapoznanie się z monitoringiem fotowoltaiki  http://pvmonitor.pl/index.php i nadeszła już pora, aby podsumować to, co w tej sprawie zauważyłam, zrozumiałam i opracowałam. Dane wprowadzane do bazy przez właścicieli instalacji o różnej mocy nie zawsze są spójne, ale mimo wszystko lepsze to niż nic.

Najważniejsze wnioski:

  • Do opisu graficznego produkcji energii z fotowoltaiki sprawdziły się stosowane przeze mnie wykresy z siatką półlogarytmiczną, na których widać każdą instalację Pv, od mocy najmniejszej do największej lub rosnąco.
  • Monitoring dotyczy rejestracji mocy chwilowej każdej instalacji czynnej w danej chwili. Moc chwilowa zmienia się w ciągu dnia, niekiedy nawet drastycznie z powodu zachmurzenia.
  • Dane z obserwacji mocy chwilowych w watach (J/s) stanowią podstawę do dalszych przeliczeń:
  • Ilości energii produkowanej w funkcji czasu w ciągu jednego dnia
  • Efektywności instalacji Pv jako ilorazu produkcji energii w kWh i mocy znamionowej instalacji w kW. Wynikiem jest prostokąt o wysokości mocy znamionowej i szerokości czasowej wyrażonej w godzinach
  • Dane dostępne na stronie głównej są najbardziej wiarygodne.
  • Dane historyczne zawierają często złe opisy współrzędnych Y - przewyższenie 1000 razy przy przejściu z kW na MW
Po szczegóły i grafikę w dużej skali odsyłam zainteresowanych do źródła danych oraz do swoich notek. Tu przedstawiam kilka rysunków  pomagających zrozumieć jak strumień danych mierzonych jednej wielkości jest przetwarzany w dane, którymi posługujemy się na co dzień.

imageSumowanie energii w czasie
Dla wyjaśnienia tego problemu na rysunku obok przesunęłam krzywą skumulowaną produkcji energii z dnia 19 lipca do góry. Przy okazji unicestwiłam energię z nadbudowy wywołanej wrzutem energii o dużej mocy wieczorową porą dnia 18 lipca 2017. Aby uzyskać dane o produkcji energii Pv z dowolnego okresu czasu - tydzień, dekada, miesiąc, rok - należałoby - robić taki falowy wężyk.
To powinien być wężyk! Zaciemnienie pola pod wężykiem zaciemnia obraz i może nas zaprowadzić na manowce. Pole pod wężykiem powinno być białe. Kolor w mniemanologii matematycznej sugeruje, że obszar pokolorowany podlega całkowaniu po powierzchni.
Argumentacja dotycząca czystości opracowania danych statystycznych na wykresach może stanie się bardziej zrozumiała przy analizie tego co zestawiłam na podstawie danych rzeczywistych o produkcji energii w 2016 roku z instalacji jednego prosumenta.
Obok słupków po lewej, obrazujących solidne porcje energii wytworzonej w ciągu roku w porcjach miesięcznych, widzimy po prawej skumulowaną krzywą z miesięcznymi przyrostami energii w 2016 roku.
image
Każdy słupek wyrażający miesięczną porcję energii uzyskanej z instalacji Pv w rzeczywistości składa się z 28-31kupek  o różnej wysokości i szerokości rozdzielonych nocnymi zerówkami. Zimowe miesiące są węższe i płaskie, letnie swoją smukłością cieszą prosumentów. Dane ilustrujące na wykresie moc chwilową to nic innego jak słupki energii wytworzonej w jednej sekundzie i to one kolorują obraz na wykresie. Moc chwilowa powinna być kolorowana. Moc sumowana w czasie powinna, moim zdaniem wyglądać tak, jak to widzimy na obrazku po prawej.

Na koniec przedstawię na wykresie ideę liczenia efektywności poszczególnych instalacji oraz efektywności wypadkowej dla dużych zbiorów danych. Efektywność można liczyć dla dowolnego czasu, w którym moc chwilowa jest zmienna, a moc znamionowa lub jej suma są wielkościami stałymi. Efektywność można liczyć dla dowolnych okresów czasu. Na rysunku pokazałam ideę jej obliczania na wykresie zbiorczym mocy chwilowych z dwóch dni. image
Są to wykresy z 20 i 21 lipca 2017 (Produkcja Energii została usunięta). Pomiędzy wykresy w ciszę nocną wstawiłam żółty wieżowiec zbudowany z sumarycznej energii pozyskanej z PV w dwóch dobach. Dla łatwości przekazu metody liczenia oraz graficznego przedstawienia wyników przyjęłam maksymalną moc z wykresu - 2,5 MW jako podstawę do liczenia efektywności. Rachunek jest dopisany na dole rysunku. Energia z dwóch kupek  dobowych została pokazana pośrodku z zachowaniem proporcji sumarycznej energii pozyskanej z instalacji Pv po obu stronach osi zmiany daty.

Tak to widzę po tygodniu zajmowania się tą problematyką. Pora zmienić zainteresowania.
Dziękuję za wyjątkowe zainteresowanie jedną z moich notek.

wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka