wzmianka wzmianka
126
BLOG

Dodatkowa grafika objaśniająca moduł podstawowy

wzmianka wzmianka Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

Administracja zajęta ulepszaniem całości źle wykonuje bieżącą robotę.

Moja wczorajsza notka rozpoczynająca się od słów: C.d. poprzedniej notki. została wysłana do Paliw, gdy ta poprzednia była w Energetyce. Pisałam dwa listy i nic. Nie wiem jak tę notkę zakwalifikują. Ale mówi się trudno, i pisze się dalej - bo się lubi.

Dzisiaj dodam tylko graficzne wyjaśnienia tego o czym pisałam w notkach i w odpowiedzi na komentarz Roberta Knapika pod wczorajszą notką pt. Myślenia modułowego o złożach ciąg dalszy

1) Siatka otworów eksploatacyjnych

Siatki poszukiwawcze i rozpoznawcze otworów nie stanowią 100% bazy do eksploatacji złoża. Na tych etapach geolodzy przewidują dogęszczanie sieci otworami eksploatacyjnymi, muszą się zatem pilnować, by w tym zakresie nie było na złożu ani nadmiernego tłoku (koszty i krótki czas eksploatacji) oraz rozgęszczenia (wydłużającego czas eksploatacji i obniżenie współczynnika sczerpania gazu ze złoża). Ten problem wyjaśniam nowym rysunkiem z lokalizacją otworów w szczycie złoża modułowego.

imageSiedem otworów zlokalizowane jest na tym rysunku w centrum struktury modułowej. Sześć otworów wykonane jest w pobliżu warstwicy o miąższości złoża 80 m, a zasięg działania sięga warstwicy 60 m. 

image






Na zewnątrz pozostał pas o szerokości odpowiedniej dla lokalizacji otworów w dwu wersjach: jako kontynuacji tego co pokazałam dla "centrali" lub innego, wynikającego z bieżących danych strukturalnych, litologicznych oraz eksploatacyjnych. Jest na tym rysunku dyskutowany w przeszłości "bateryjny" sposób eksploatacji gazu ze złoża. Dodałam też mały rysunek z poprzednich notek, bo łatwiej mi to będzie objaśnić tę znaną od dawna ideę. Popatrzmy: W centralnej części, na 4 km2 mur objętości (skał, gazu) zbudowany jest z 32 cegiełek (8*4), na zewnątrz pozostaje 18 cegiełek (3*6). Cały mur zbudowany jest z 50 cegiełek (5*10). Jasne? Nie można wykluczyć, że w złożu rzeczywistym mogą występować zastawki nie dopuszczające gazu z rubieży do otworów w centrali. Sama nawet takie znam.

2) Wyjaśnienie niepewności budowy złoża bez map sejsmicznych (białe plamy = czarna skrzynka)

Ten problem wyjaśniam obrazkiem:

imageNa przekrój przez kopiec główny wrysowałam 30 metrowy szczyt na tarczy z linią 3 (nazwałam ją wcześniej siódemką, ale wiemy o co chodzi. Gdy widzimy rysunek to mamy zupełną jasność w temacie. Z tego powodu warto zdawać sobie sprawę dobrej analizy upadów warstw w stropie złoża. Dla tego 100 metrowego wzniesienia upady kontaktu stropu skały zbiornikowej ze skałą uszczelniającą dochodzą raptem do 6o.

3) Tabela ważniejszych danych liczbowych dotyczących przedstawianego modułu 

imageAby inni mieli jasność w temacie mojego modułu jako obiektu westchnień poszukiwaczy gazu ziemnego dodaję zestawienie danych liczbowych tego co od kilku dni widzicie na rysunkach: Jest tu: wysokość złoża, średnica koła ograniczającego pole w cięciu poziomym (warstwice, hipsometria). Są długości promienia który przez obrót wokół osi utworzył nam nasz kopczyk. Na końcu jest przyrost promienia. Wszyscy wiedzą co można z niego obliczyć.

___________

Zobaczę, co Administracja zrobi z tym fantem. Może zakwalifikuje tę notkę do działu Humor ...  z zeszytów szkolnych ;-)

Podczas pracy przy notce zmieniono "Paliwa" na "Energetykę". Dziękuję.




wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka