wzmianka wzmianka
627
BLOG

Wydobycie gazu w XXI wieku w rejonie Kościana

wzmianka wzmianka Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 5

W notce pt. Polskie dokonania w kontekście danych z innych krajów napisałam o fenomenie utrzymania krajowego wydobycia gazu ziemnego na prawie stałym poziomie.

Polska, kraj nizinny ma taką właśnie statystykę. Stabilnie produkuje gaz na niskim poziomie. Nawet Dania, która włączyła się z produkcją gazu najpóźniej zdołała zbudować na wykresie sporą górkę i zbliżyć się z wielkością sumarycznego wydobycia do nas.

W mojej opinii było to możliwe dzięki zaangażowaniu dużej liczby pracowników zatrudnionych w PGNiG oddział Zielona Góra. O takim zaangażowaniu świadczą działania tej firmy w popularyzacji wiedzy o trudnej pracy górników naftowych. Wiadomości zawarte w dostępnych w internecie numerach pisma zakładowego Szejk oraz po jego likwidacji w Biuletynach ZG nie da się porównać z żadnymi innymi pismami tego typu. Czytając Szejka i Biuletyn możemy poznać na poziomie ogólnym wiele zagadnień, z którymi mają do czynienia specjaliści w okresie budowania kopalń oraz w czasie wydobycia gazu i ropy ze złóż. Nawet największe polskie złoża nie są duże, ale pracy przy nich jest sporo. Namawiam po raz kolejny osoby interesujące się branżą do zapoznania się z publikacjami zielonogórskimi, nad którymi czuwa od początku pani Dorota Mudry.

Narzekam wiecznie na brak danych o wydobyciu ropy i gazu z otworów w Polsce, tak jak to robią w stanie Ohio. Na szczęście ja nie jestem wieczna ;-) i narzekanie się skończy. Zrobiłam raz pracę od podstaw przepisując wydobycie gazu ze złóż  Niżu Polskiego w roku 2012 z bilansu zasobów. Pokażę dzisiaj jeszcze raz jak to wydobycie wygląda, abyśmy mogli zrozumieć jak mądrą politykę prowadzą prawdziwi fachowcy w Zielonej Górze. Nie ma to nic wspólnego z lansowaniem wierchuszki w okresie wzmożenia łupkowego.      Szaleni, prawda?      Mam nadzieję, że taka polityka już nie wróci.


  Złoże Brońsko i PMG Bonikowo

image

image

W roku 2012 największe wydobycie uzyskano ze złoża Brońsko. Gdy opracowywałam te dane nie wiedziałam za dużo o tym złożu, bo przestawienie mojego bloga na tory zawodowe spowodowały  te nieszczęsne łupki! Teraz trochę poszperałam w internecie i zestawiłam w możliwie prosty sposób, to co jest dostępne w oficjalnym dokumencie - Bilansach zasobów kopalin, w opracowaniu PIG-PIB  i po uzupełnieniu ich rozproszonymi  informacjami z publikacji zielonogórskich zapisuję moje myśli dla potomnych i bieżących czytelników.

image










Na początku podaję w tabeli to co jest zawarte w Bilansach rocznych (w internecie dostępne od 2007). W tabeli widoczny jest przyrost zasobów bilansowych w roku 2009 oraz zasobów przemysłowych trzy lata później, w 2012 r. po włączeniu do eksploatacji otworów, które stanowiły podstawę do zwiększenia początkowych zasobów złoża. Na podstawie lektury Biuletynów PGNiG Zielona Góra mogę napisać, że zasoby pierwotne z dokumentacji złoża, eksploatowanego od 2001 roku wynosiły 17,4 mld m3, w dodatku do dokumentacji geologiczne zasoby początkowe złoża podniesiono do 28 mld m3, w tym wydobywalne do 23,8 mld m3. Jeśli stan zasobów wydobywalnych w tabeli wynosi na koniec 2015 roku 15,8 mld, to można przypuszczać, że w ciągu 15 lat wydobyto z tego złoża około 8 mld m3 gazu ziemnego.

Złoże występuje na głębokości około 2300 m. Gaz w złożu Brońsko zawiera 23,4% azotu, 0,38% dwutlenku węgla i 0,16% helu. Nadaje się on do bezpośredniego zużycia (sieć gazu zaazotowanego). Gaz surowy poddawany jest rozdzieleniu na dwa typy pod względem zawartości helu systemem membranowym. Gaz bogatszy w hel kierowany jest do odazotowni Odolanów, a odchudzony od helu kierowany jest do sieci. Złoże Brońsko występuje głównie w utworach rafowych wapienia cechsztyńskiego o miąższości 35 m spoczywających na utworach karbońskich, w których także stwierdzono gaz i w dodatku do dokumentacji określono to złoże jako masywowe. Początek sedymentacji nie rozpoczął się w tym rejonie łupkami znanymi z miedzionośności.

W rejonie Kościan - Brońsko od roku 2005 wydobywa się sumarycznie 1,1 - 1,2 mld m3 gazu, gdy w roku 2001 wynosiło ono zaledwie 3 mln m3. Stabilizację wydobycia gazu w tym rejonie zapewnia utworzony w 2010 roku magazyn gazu Bonikowo o pojemności czynnej 200 mln m3 i wydajności odbioru gazu wynoszącej do 100 tys. m3 na godzinę.

Podoba mi się polityka gospodarki zasobami gazu w tym rejonie, która zapewnia długookresowe bezpieczeństwo dostaw gazu dla odbiorców lokalnych bez konieczności oddzielania azotu, co niewątpliwie ma odzwierciedlenie w kosztach pozyskiwania energii cieplnej u użytkowników.


wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka