wzmianka wzmianka
284
BLOG

Walentynki: Miłość słonia do mrówek

wzmianka wzmianka Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 1

Omówiłam wcześniej dwa przypadki lokalnego zagospodarowania gazu ziemnego: pierwszy w bloku gazowym EC w Gorzowie, drugi w Rawiczu, gdzie w jesieni planowane jest zastąpienie gazu wysokometanowego z sieci ogólnopolskiej przez miejscowy gaz zaazotowany (29% azotu) i przez to mniej kaloryczny. Zamiana rodzaju gazu w Rawiczu ma być opłacalna dla odbiorców, będą mniej płacili za jednostkę energii, czyli kilowatogodzinę.

Od lat osiemdziesiątych przyglądałam się strukturze pozyskania gazu ziemnego ze złóż odkrywanych przez PGNiG. Moje pierwsze skrzywienie zawodowe - statystyka - kazała mi patrzeć na dane geologiczne także pod takim kątem. Już wtedy proponowałam stosowanie miar koncentracji zasobów odkrywanych na terenie Polski. Chyba nikogo nie przekonałam, niestety. Sama zostałam na placu boju o dane porównywalne w energetyce. Nie wiemy ile jest gazu w polskim gazie, bo to zbyt skomplikowana sprawa. Trzeba wprowadzić do komputerów procentową zawartość węglowodorów lub/i kaloryczność gazu naturalnego. Od tego może rozboleć głowa, jak mówiła Goździkowa.

Może za daleko poszłam pisząc w swojej opublikowanej 1991 roku pracy w 8. wniosku:

Prywatyzacja górnictwa naftowego może przyczynić się do lepszego wykorzystania zasobów naturalnych i rezerw kadrowych z wszystkich dziedzin górnictwa naftowego - geologów, wiertników, specjalistów od zagospodarowania i eksploatacji. Zawody te mogą stać się zawodami wolnymi, a osoby uprawiające je mogą w przyszłości zastąpić duże państwowe biura projektowe i inwestorskie, pracujące nieoperatywnie i drogo.

Takie były moje obserwacje ówczesnej rzeczywistości oraz wynikające z nich wnioski dotyczące konieczności zmian. Wnioski moje były podbudowane wiedzą, że w czasie II RP właśnie tak było oraz strukturą odkryć, czyli koncentracją zasobów w odkrywanych złożach. Przypatrzmy się po raz kolejny koncentracji wydobycia gazu ziemnego z Niżu w roku 2012. Dane z tego roku przepisałam jak mnich benedyktyński w średniowieczu z PDF.

imageRys. Koncentracja wydobycia gazu ziemnego z Niżu Polskiego w 2012 roku pochodzącego z 84 złóż (oś X).   Na osi Y skumulowane wydobycie gazu w %.

Koncentracja wydobycia sugeruje, że wielkie PGNiG (słoń) zajmuje się małymi mrówkami, które nie mają znaczenia systemowego, kapitałowego itp.

W czasie przebudowy przedsiębiorstwa użyteczności publicznej w spółkę kapitałową pozamiatano ludzi w terenie by skupić pełnię władzy oraz decyzji w Warszawie.

Wiem, że PGNiG sprzedaje gaz z innych złóż po niższych cenach oferując podłączenie odbiorcy z konkretnym złożem / kopalnią. Mimo wszystko sądzę, że tu są rezerwy, które czekają na uruchomienie. Rawicz, który został odkryty w 1974 roku na garbie łupkowym doczekał się własnego gazu, z eksploatacji którego będzie miał wymierne korzyści.

Dziękuję za przeczytanie walentynkowej opowieści o wielkiej i trwałej miłości słonia do mrówek.



wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka