wzmianka wzmianka
275
BLOG

Geotermia od podstaw (3) Ruch solanki w złożu

wzmianka wzmianka Polityka Obserwuj notkę 1

Duża pojemność zbiornika, z którego planujemy czerpać podgrzane ciepłem Ziemi wody / solanki jest czynnikiem, który wpływa korzystnie na ekonomiczny sukces realizacji projektu geotermalnego. Pożądana jest także ciągłość zbiornika. Lepiej, gdy pobieranie z równoczesnym zatłaczaniem wody dotyczy tego samego zbiornika o niezaburzonej uskokiem czy zmianą litologiczną ciągłości. Na dużej powierzchni w złożu odbywa się wtedy powolny przepływ wody. Tylko w strefach przyotworowych prędkości przepływów rosną wykładniczo.

W (2) podejściu podałam dane dla Ciepłowni Pyrzyce oraz źródło z którego te dane pochodzą. Z trudem, ale znalazłam ten artykuł, jednak nie będę Państwa na wstępie obarczać wiedzą o tektonice nieciągłej, której się tam spodziewano i ją potwierdzono. Otwory chłonne są oddalone aż o 1500 m od otworów produkcyjnych, w związku z czym na razie sprawy eksploatowania solanki z naszego Morza Martwego bis rozpoznamy na najprostszym modelu, w którym przypiszemy to co stwierdzono w otworze całemu obszarowi zasilania. Policzymy wszystko dla ustalonej wtedy wydajności 160 m3/h. Jak wielki to będzie obszar, policzę a nawet nieudolnie narysuję. A potem pójdziemy dalej.

Morze Martwe bis w Pyrzycach ma głębokość 16 m – i tego się trzymamy

Przejście rachunkowe z wysokości słupa wody na objętość wody jest proste, szczególnie dla hydrologów, którzy są tu reprezentowani: m x m2 = m3. Nie będę tu podawać tabelek z obliczeniami, bo to co najważniejsze umieściłam na zapowiadanym rysunku.

Geotermia od podstaw (3) Ruch solanki w złożu

Taki jest wynik mojej pracy ręcznej. To są długości promieni w czasie "jazdy" na piatym biegu autostradą, do której można porównać warstwę o zbyt korzystnej wysokości (ta nieszczęsna średnia 25%). To wszystko co tu przedstawiam należy traktować jako ćwiczenie, łamigłówkę.

W innym miejscu artykułu pan Henryk Biernat pisze, że otwory będą pracować przy wydatku 100 m3/dobę. No, i co wtedy? Na nowo liczyć? Nie. Skorygujemy porowatość proporcjonalnie do spadku wydobycia. Wyniesie ona średnio 16%. W ten prosty sposób postulat kolegi Trammera został spełniony. Jestem teraz super ostrożna. Ciepłownia Pyrzyce działa już ponad 20 lat, może uda nam się dotrzeć do danych o wydobyciu, ciśnieniach zatłaczania i głebokości zawieszenia pomp w otworze i skorygujemy nasze poglądy na sprawę ruchu wód w złożu. Ja nie piszę nic na zapas. Notki przygotowuję w dniu ich publikowania.

Jutro zajmiemy się możliwymi zaburzeniami w pracy układu wydobycie >>> zatłaczanie do tego samego poziomu zbiornikowego. 


WAŻNE, DOPISANE W CZWARTEK - 8.09 o godzinie 6.30


W związku z niezrozumieniem czego dotyczą moje pierwsze notki z serii Geotermia od podstaw przez blogerów ROBERTK  oraz I.C proszę osoby zainteresowane tematem do przeczytania na nowo lub ponownie moich dwóch notek poświęconych geotermii oraz z dyskusjami pod nimi. Będzie wtedy mniej nieporozumień.

http://wnukowi.salon24.pl/705609,geotermia-we-francji

http://wnukowi.salon24.pl/707242,geotermia-w-polsce

wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka